Spelen als fundament voor ontwikkeling en onderwijs
Spelen is meer dan alleen plezier maken. Het is een natuurlijke, spontane activiteit waarmee kinderen essentiële vaardigheden ontwikkelen. Van motorische en zintuiglijke vaardigheden tot cognitieve en sociale ontwikkeling – spel biedt kinderen de tools om te groeien.
Het Vitale Schoolplein
Bij Proludic begrijpen we dat spelen een integraal onderdeel moet zijn van de leeromgeving. Ons concept ‘Het Vitale Schoolplein’ combineert groen, duurzaamheid en speelplezier. Het resultaat? Een inspirerende speel- en leeromgeving voor kinderen van alle leeftijden, in elk seizoen.
Een vitaal schoolplein biedt talloze voordelen:
- Duurzaamheid: Speelpleinen die rekening houden met natuur en klimaat.
- Inclusiviteit: Ruimte voor ieder kind om te spelen en te leren, ongeacht hun behoeften.
- Educatieve waarde: Speeltoestellen die ontwikkeling stimuleren.
Ontdek hoe wij met onze expertise een speelruimte creëren die perfect aansluit bij de behoeften van kinderen én het onderwijsteam.
Voor elke leeftijd een passende speelomgeving
De speeltoestellen moeten aansluiten bij de behoeften van kinderen en passen bij hun leeftijd en ontwikkelingsniveau. Of het nu gaat om vrije tijd of een geleide activiteit, de toestellen bieden structuur en uitdaging. Hoe gevarieerder de toestellen en speelmogelijkheden, hoe meer kinderen worden gestimuleerd in hun groei en ontwikkeling. Variatie zorgt voor plezier én draagt bij aan motorische, sociale en cognitieve vooruitgang.
1 – Kinderdagverblijf / kleuterschool 0-4 jaar
Spelen in het kinderdagverblijf of de kleuterschool biedt kleine kinderen talloze kansen om motorische en zintuiglijke ervaringen op te doen. Ze ontwikkelen hun intelligentie, bouwen aan relaties met anderen en verwerven controle over hun lichaam.
Omdat dit spelen in een educatieve omgeving wordt georganiseerd, maakt de speeltuin het voor de pedagogische teams ook mogelijk om de motorische vooruitgang van de jonge kinderen op te volgen.
Onze selectie voor een kinderdagverblijf of kleuterschool:
2 – Onderbouw 4-8 jaar
Al spelend ontwikkelen kinderen van 4 tot 8 jaar hun motorische, psychomotorische, zintuiglijke en sociale vaardigheden. De speeltuigen kaderen in een meer dynamisch universum dat aanzet tot uitdagingen om zichzelf te overtreffen of zich te meten met anderen. Zich fysiek uitleven wordt dan een middel tot expressie, interactie en communicatie.
Onze selectie voor de basisschool onderbouw:
3 – Middenbouw 8-12 jaar
Het spel geeft de prepuber een kans om te bewegen en te sporten terwijl hij zich amuseert. Steeds hoger en steeds sneller gaan … De uitdagingen zijn eindeloos! Oversteken, hangen en evenwicht houden lukt steeds beter. Spelen brengt het kind bij een complexer leerproces.
Onze selectie voor de basisschool middenbouw:
4 – Middelbare school 12-18 jaar
Het spel lost bij tieners een nood aan fysieke activiteit en sport in. Het verbetert hun conditie (kracht, cardiorespiratoir vermogen, evenwicht, behendigheid, coördinatie) en speelt een rol in hun psychologisch welzijn (stemming, gevoel van eigenwaarde, verminderde stress en angst).
Onze selectie voor de middelbare school:
Recreatief en educatief spelen op vitale en groene schoolpleinen
Recreatief:
Waarom is het recreatieve spel een bron van leren voor het kind?
- Het ontwikkelt de interactie met anderen en bevordert betere relaties.
- Het draagt bij aan de ontwikkeling van zijn motorische en mentale vaardigheden.
- Het bepaalt zijn eigen regels: het ontwikkelt zelfvertrouwen, voelt zich competent in wat het doet en boekt vooruitgang op zijn eigen tempo. Het kind wordt zelfstandiger.
Waarom is het recreatieve spel een pedagogische bondgenoot voor de begeleider of leerkracht?
- Het recreatieve spel plaatst de begeleider in de rol van observator: hij/zij analyseert de persoonlijkheid of het gedrag van het kind, alleen of in groep.
- Kinderen kunnen zich bij terugkeer in de klas beter concentreren op hun werk.
- Het verbetert het leervermogen van kinderen.
Educatief:
Waarom is het educatieve spel een bron van leren voor het kind?
- Het ontwikkelt zijn cognitieve vaardigheden (perceptie, geheugen, redeneren etc), zijn conatieve vaardigheden (motivatie, initiatief, overtuigingskracht, eigenwaarde etc), zijn communicatieve vaardigheden en zijn interactie met anderen.
- Het kan zich uitdrukken en een plekje veroveren in minder ‘schoolse’ activiteiten.
- Het leert omgaan met frustraties en regels.
Waarom is het educatieve spel een ondersteuning voor de begeleider of leerkracht?
- Het maakt variatie in de leertechnieken mogelijk met een grote verscheidenheid aan situaties.
- Het helpt hem/haar de regels van een groep uit te leggen en af te dwingen: regels opleggen, rekening houden met de tijd, activiteiten, interacties, …
- Het creëert een dynamiek die gunstig is voor samenwerking en socialisatie.
Proludic, uw partner voor ontwerp tot aan realisatie van speel- en sportterreinen voor scholen en kinderdagverblijven
Al meer dan 30 jaar creëert Proludic innovatieve speel- en sportomgevingen voor scholen en kinderdagverblijven. Onze speeltoestellen combineren plezier met echte pedagogische waarde en dragen bij aan de ontwikkeling van kinderen.
Door nauwe samenwerking met scholen en experts bieden wij oplossingen die aansluiten bij specifieke behoeften. Met meer dan 1.200 producten creëren we veilige en creatieve speelomgevingen voor elke ruimte. Van ontwerp en productie in onze fabriek in Vouvray (Frankrijk) tot installatie en onderhoud – Proludic biedt een totaaloplossing, zodat u volledig ontzorgd wordt
Met onze ervaring, duurzame producten en allesomvattende aanpak maken wij speelterreinen die inspireren, ontwikkelen en verbinden. Samen creëren we een omgeving waar kinderen volop kunnen spelen en leren.