Spelen als fundament voor ontwikkeling en onderwijs
Spelen is meer dan alleen plezier maken. Het is een natuurlijke, spontane activiteit waarmee kinderen essentiële vaardigheden ontwikkelen. Van motorische en zintuiglijke vaardigheden tot cognitieve en sociale ontwikkeling – spel biedt kinderen de tools om te groeien.
Het Vitale Schoolplein
Bij Proludic begrijpen we dat spelen een integraal onderdeel moet zijn van de leeromgeving. Ons concept ‘Het Vitale Schoolplein’ combineert groen, duurzaamheid en speelplezier. Het resultaat? Een inspirerende speel- en leeromgeving voor kinderen van alle leeftijden, in elk seizoen.
Een vitaal schoolplein biedt talloze voordelen:
- Duurzaamheid: Speelpleinen die rekening houden met natuur en klimaat.
- Inclusiviteit: Ruimte voor ieder kind om te spelen en te leren, ongeacht hun behoeften.
- Educatieve waarde: Speeltoestellen die ontwikkeling stimuleren.
Ontdek hoe wij met onze expertise een speelruimte creëren die perfect aansluit bij de behoeften van kinderen én het onderwijsteam.
Voor elke leeftijd een passende speelomgeving
De speeltoestellen moeten aansluiten bij de behoeften van kinderen en passen bij hun leeftijd en ontwikkelingsniveau. Of het nu gaat om vrije tijd of een geleide activiteit, de toestellen bieden structuur en uitdaging. Hoe gevarieerder de toestellen en speelmogelijkheden, hoe meer kinderen worden gestimuleerd in hun groei en ontwikkeling. Variatie zorgt voor plezier én draagt bij aan motorische, sociale en cognitieve vooruitgang.
1 – Kinderdagverblijf / kleuterschool 0-4 jaar
Spelen in het kinderdagverblijf of de kleuterschool biedt kleine kinderen talloze kansen om motorische en zintuiglijke ervaringen op te doen. Ze ontwikkelen hun intelligentie, bouwen aan relaties met anderen en verwerven controle over hun lichaam.
Omdat dit spelen in een educatieve omgeving wordt georganiseerd, maakt de speeltuin het voor de pedagogische teams ook mogelijk om de motorische vooruitgang van de jonge kinderen op te volgen.
Onze selectie voor een kinderdagverblijf of kleuterschool:
2 – Onderbouw 4-8 jaar
Al spelend ontwikkelen kinderen van 4 tot 8 jaar hun motorische, psychomotorische, zintuiglijke en sociale vaardigheden. De speeltuigen kaderen in een meer dynamisch universum dat aanzet tot uitdagingen om zichzelf te overtreffen of zich te meten met anderen. Zich fysiek uitleven wordt dan een middel tot expressie, interactie en communicatie.
Onze selectie voor de basisschool onderbouw:
3 – Middenbouw 8-12 jaar
Het spel geeft de prepuber een kans om te bewegen en te sporten terwijl hij zich amuseert. Steeds hoger en steeds sneller gaan … De uitdagingen zijn eindeloos! Oversteken, hangen en evenwicht houden lukt steeds beter. Spelen brengt het kind bij een complexer leerproces.
Onze selectie voor de basisschool middenbouw:
4 – Middelbare school 12-18 jaar
Het spel lost bij tieners een nood aan fysieke activiteit en sport in. Het verbetert hun conditie (kracht, cardiorespiratoir vermogen, evenwicht, behendigheid, coördinatie) en speelt een rol in hun psychologisch welzijn (stemming, gevoel van eigenwaarde, verminderde stress en angst).
Onze selectie voor de middelbare school:
Recreatief en educatief spelen op vitale en groene schoolpleinen
Recreatief:
Waarom is het recreatieve spel een bron van leren voor het kind?
- Het ontwikkelt de interactie met anderen en bevordert betere relaties.
- Het draagt bij aan de ontwikkeling van zijn motorische en mentale vaardigheden.
- Door zelf de regels te bepalen, groeit het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van het kind.
Educatief:
Waarom is het educatieve spel een bron van leren voor het kind?
- Educatief spel versterkt cognitieve, conatieve en communicatieve vaardigheden en interactie met anderen.
- Stimuleert kinderen zich te uiten en een eigen plek te vinden in minder ‘schoolse’ activiteiten
- Kinderen leren via spel omgaan met regels en frustraties
Waarom is het recreatieve spel een pedagogische bondgenoot voor de begeleider of leerkracht?
- Helpt begeleiders het gedrag en de persoonlijkheid van kinderen te begrijpen.
- Verhoogt de concentratie en het leerplezier bij kinderen.
- Draagt bij aan verbeterd leervermogen.
Waarom is het educatieve spel een ondersteuning voor de begeleider of leerkracht?
- Biedt variatie in leertechnieken met een grote verscheidenheid aan situaties.
- Helpt bij het uitleggen en handhaven van regels.
- Stimuleert samenwerking en socialisatie. binnen groepen.