Artikel gepubliceerd op 3 oktober 2024

Een speeltuin voor iedereen

Met 70 pagina’s aan expertise helpt onze themagids ‘De inclusieve speeltuin’ je bij het creëren van een speelplek die voor iedereen is, ongeacht de fysieke en mentale mogelijkheden van het kind.

Een beperking is nog steeds de belangrijkste reden voor discriminatie. De inclusie van mensen met een beperking in de openbare ruimte moet worden ontwikkeld. Ze hebben het recht, net als ieder ander, om hun capaciteiten te uiten en te benutten door gelijke kansen te krijgen. De samenleving heeft de plicht om deze fundamentele uitdaging van gelijkheid en toegankelijkheid aan te gaan. Bij Proludic is inclusie een fundamenteel onderdeel van onze filosofie, omdat we ervan overtuigd zijn dat alle kinderen de kans moeten krijgen om te spelen en toegang moeten hebben tot dezelfde speeltoestellen.

Toegankelijkheid is de sleutel tot de integratie van kinderen in een speeltuin. Wij gaan een stap verder en kiezen voor inclusie: samen spelen in een omgeving waar iedereen op zijn eigen tempo en niveau kan groeien. Ons doel is om elk kind hetzelfde speelplezier te geven en te laten ervaren dat samen spelen mogelijk is, ook als je verschillend bent. Het doel is niet om verschillen uit te wissen, maar juist om ze aanvaardbaar te maken door middel van speeltoestellen en voorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn.


In thema-gids ‘De Inclusieve Speeltuin’ vind je voorbeelden van inclusieve producten en 7 casestudy’s op maat voor inspiratie. Een voorbeeld van een casestudy is de Riouwstraat in Amsterdam. Hier is een inclusieve draaischijf geplaatst waarop ook kinderen met een rolstoel kunnen spelen. Daarnaast zijn er een speelcombinatie, vogelnestschommel en twee speelpanelen geplaatst, waar kinderen samen plezier kunnen maken. De ondergrond van de speeltuin is aangepast naar rolstoelgebruikers en voor kinderen die minder goed kunnen lopen.


Bekijk onze thema-gids ‘De Inclusieve Speeltuin’ nu en leer meer over hoe jij kunt bijdragen aan een speeltuin waar iedereen samen kan spelen!

Recent

Het Vitale Schoolplein: meer dan spelen alleen!

Artikel gepubliceerd op 3 december 2024

Een vitaal schoolplein is meer dan alleen een plek om te spelen. Het Vitale Schoolplein van Proludic verandert schoolpleinen in groene, duurzame en uitnodigende speelplekken die het hele jaar door bespeelbaar zijn.

Diagnostische inclusie

Artikel gepubliceerd op 14 november 2024

Diagnostische inclusie analyseert en verbetert de toegankelijkheid en inclusie van bestaande speelruimtes of nieuwe projecten. Dit betekent dat we de voorzieningen beoordelen op basis van inclusiecriteria en aanbevelingen doen om deze te verbeteren.